vege header

Motorenrevisie - het proces




 

Niets is vervelender dan een auto die langdurig in de werkplaats staat. De klant wil zo snel mogelijk weer rijden. VEGE heeft daar uiteraard begrip voor. Mede daarom is een snelle levering één van onze belangrijkste prioriteiten. Wij kunnen in de meeste gevallen binnen 24 tot 48 uur een ruilmotor leveren. Om deze snelle service te kunnen garanderen, beschikken wij over een uitgebreide voorraad kant-en-klare ruilmotoren.

Wij houden onze voorraad op peil door wereldwijd voortdurend op zoek te gaan naar gebruikte motoren en aanverwante onderdelen die geschikt zijn voor revisie. Daarbij werken we intensief samen met een aantal zorgvuldig geselecteerde demontagebedrijven. Door deze professionele werkwijze is VEGE al bijna 80 jaar marktleider op het gebied van ruilmotoren en aanverwante onderdelen.

Voorafgaand aan het revisieproces ondergaat elke motor een uitgebreide visuele inspectie. Motorblokken worden daarbij gecontroleerd op scheuren en andere beschadigingen die de betreffende krachtbron ongeschikt maken voor revisie. Afgekeurde motoren worden ontdaan van externe delen, om uiteindelijk in de gieterij te worden omgesmolten.

Voldoet een gebruikte motor na keuring aan onze strenge kwaliteitseisen, dan ondergaat deze een grondige reiniging. Speciaal hiervoor hebben wij een separate afdeling ingericht. Vervolgens kunnen onze specialisten de revisiewerkzaamheden in een schone omgeving uitvoeren.

Productie

Alle onderdelen die geschikt zijn voor hergebruik worden grondig geïnspecteerd en bewerkt. Pas daarna zijn ze klaar voor montage. Wij reviseren elk onderdeel volgens onze eigen kwaliteitsnormen, die gebaseerd zijn op de specificaties van de originele fabrikant.

Motorblok

Na demontage en reiniging controleert VEGE elk afzonderlijk onderdeel nauwgezet op scheuren en andere gebreken. Draadgaten worden geïnspecteerd en waar nodig op de juiste wijze hersteld. Met behulp van een speciale machine wordt de diameter van  de cilinders op de standaard afmeting of op overmaat geboord en/of gehoond. Het pasvlak voor de cilinderkoppakking wordt zorgvuldig gevlakt, zodat de pakking perfect aansluit. Nadien wordt het blok opnieuw gereinigd en in kleur gespoten.

Krukas

Na demontage vindt een controle op scheuren en vervormingen plaats. Beschadigde astappen worden hersteld, waarvoor VEGE uiteenlopende methodes hanteert. De astappen worden zo nodig geslepen en gepolijst. Alle hoofd- en drijfstanglagers worden vernieuwd. Oliekanalen ondergaan een uitgebreide inspectie en reiniging en worden vervolgens afgestopt. Tot slot wordt de krukas opnieuw gereinigd en is deze klaar voor montage.




Drijfstangen

Na demontage en reiniging volgt een controle op scheuren en vervormingen. Drijfstangen worden bewerkt conform fabrieksspecificaties. Zuigerpenlagers worden vernieuwd en bewerkt volgens de specificaties van de originele fabrikant. Na afronding van alle werkzaamheden worden de drijfstangen zorgvuldig gereinigd en zijn ze klaar voor montage.

Cilinderkop

Na demontage wordt elke cilinderkop gecontroleerd op scheuren en vervormingen. VEGE beschikt over uitgebreide expertise voor het lassen van eventuele scheuren of andere schades. Na afloop van de laswerkzaamheden wordt een cilinderkop afgeperst om eventuele lekkages op te sporen. Draadgaten worden geïnspecteerd en waar nodig op de juiste wijze hersteld. Het pasvlak van de cilinderkop wordt gevlakt, zodat deze perfect aansluit op de koppakking en het motorblok. Klepgeleiders en -zittingen worden waar nodig vernieuwd. Daarbij hanteert VEGE vanzelfsprekend de fabrieksspecificaties. Na een uitgebreide inspectie en reiniging van de oliekanalen in de cilinderkop worden deze afgestopt met nieuwe pluggen. Na afronding van de bewerkingen wordt de cilinderkop opnieuw gereinigd en in kleur gespoten.

Nokkenas

Na controle op slijtage en beschadigingen wordt de nokkenas indien nodig geslepen en gepolijst volgens fabrieksspecificaties. Daarna volgt opnieuw een grondige reiniging en is de nokkenas klaar voor montage.

Laatste reiniging

Nadat alle inspecties en overige revisiewerkzaamheden zijn afgerond, ondergaan alle onderdelen een laatste reinigingsbeurt. Waar nodig gebruikt VEGE altijd originele onderdelen van de fabrikant. 

Assemblage

Bij de assemblage van ruilmotoren gebruikt VEGE een combinatie van gereviseerde en gecontroleerde onderdelen, alsmede een brede reeks nieuwe onderdelen die voldoen aan de strengste kwaliteitseisen.

Eindtest

Elke ruilmotor van VEGE ondergaat verschillende tests voordat deze de fabriek verlaat. De meeste motoren worden daarbij gestart. Het doel van deze functietest is controleren of de motor stil en soepel loopt en geen lekkages vertoont. Tegelijkertijd controleert onze medewerker de oliedruk bij zowel lage als hoge temperaturen.

Verpakken

Met het oog op het voorkomen van transportschade zijn ruilmotoren van VEGE veilig bevestigd in een op maat gemaakt stalen frame of verpakt in een houten krat. Een kunststof cover beschermt de motor tegen invloeden van buitenaf, zoals water en stof.

*VEGE behoudt zich het recht voor om technische specificaties zonder voorafgaande mededeling te wijzigen. Uit oogpunt van beschikbaarheid beschikt niet elke motor over dezelfde combinatie van nieuwe en gereviseerde onderdelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europese garantie

Voor alle door VEGE gereviseerde producten, waaronder ook de ruilversnellingsbakken, geldt een garantie van  12 maanden zonder kilometerbeperkingIn het onwaarschijnlijke geval dat zich binnen de garantieperiode een technisch probleem voordoet, kunnen wij u in de meeste Europese landen direct van dienst zijn. Dat is mede te danken aan ons uitgebreide netwerk van eigen vestigingen in heel Europa. Op deze wijze bieden we onze klanten extra zekerheid en onderscheiden we ons van andere aanbieders.